Vågar du dig in på fintech?

Det som karaktäriserar entreprenörer är främst att de vågar ta utmaningar och ser möjligheter där andra ser hinder. Inte sällan möts de av motstånd när de bygger upp sitt företag då etablerade företagare och människor omkring dem inte ser potentialen i deras projekt. Entreprenörskap handlar om att våga och inte sällan på marknader som anses vara riktigt svåra att etablera sig inom.

Just nu är fintech glödhett. Antalet företag inom branschen har ökat kraftigt och riskkapitalbolag står nästan i kö för att få vara med och investera i dessa framtidsbolag. År 2016 investerades närmare en miljard i fintech enligt en undersökning av Nordic Tech List där de sammanställd företag som klassas som start-ups under detta år.

Vad är fintech?

Fintech är tekniska lösningar som skapar mervärde för konsumenten inom finanssektorn. Ett av de mer lysande exemplen är Klarna samt IZettle. Två varumärken som idag ses som en självklarhet inom deras kundsegment. Ett annat exempel är Zmarta och Consector (och liknade finansiella tjänster ) De låter konsumenter jämföra lån via deras plattformar och skapar därmed ett mervärde för konsumenten.

Under lång tid har storbankerna lyst med sin frånvaro gällande fintech. Begreppet har förknippats med nystartade småföretag som med unika lösningar vill slå sig in på marknaden. Men under 2016 investerade exempelvis SEB hela 85 miljoner i ekonomiappen TINK. En app som än så länge är gratis att använda och som har som mål att vara en komplett app för personer som vill samla allt inom privatekonomin på ett och samma ställe.

Även Nordea har satsat stort. De har lanserat en plattform för crowdfunding och börjar därmed att konkurrera med företag som exempelvis Toborrow och Fundedbyme.

Skillnaden är att storbankerna än så länge väljer att ”spela på säkra kort”. Det har länge funnits ekonomiappar (även om TINK kan utvecklas till att bli bäst) och även crowdfundingföretag (även om Nordea satsar på att bli bäst).

Det som fortfarande skiljer storbankerna mot småföretagen är att småföretagen fortfarande tänker helt nytt och kommer med kompletta nya idéer som fortfarande kan skapa enorma framgångar – eller läggas ner efter någon månad.